خانهدسته‌بندی نشدهاجرای خطوط لوله گازی بصورت تخصصی
اجرای خط لوله گاز

اجرای خطوط لوله گازی بصورت تخصصی

یکی از مهمترین بخش های یک واحد صنعتی ورودی و خروجی آن است که توان ورودی و محصول خروجی یک فرآیند شیمیایی و پتروشیمی از طریق خطوط انتقال تغذیه و ارسال می شود.

خطوط انتقال همیشه مسافت زیادی را طی می کنند و بنابراین طراحی صحیح آنها بسیار مهم است، طراحی این خطوط باید از منظر فرآیندی و مکانیکی انجام شود.

برای فردی که می خواهد در این زمینه شروع کند کمی مشکل دارد زیرا حجم آموزش، مفاهیم و استانداردها مهم است و در نگاه اول تسلط بر همه چیز غیرممکن به نظر می رسند.

اجرای خطوط لوله

شرکت فنی فهیمان فن با متخصصین در زمینه طراحی و اجرای خطوط لوله گاز شما را با تمامی مراحل طراحی و شبیه سازی خطوط لوله آشنا می کند تا پس از مشاوره طرح و تایید آن حتی بتوانید اجرای آن را نیز به واحد اجرایی شرکت فهیمان فن بسپارید.

مبانی که کارشناسان متخصص ما در زمینه طراحی خطوط انتقال به آن توجه لازم دارند عبارتند از:

  1. شناخت اصول طراحی خطوط انتقال
  2. شناخت انواع اسناد موجود در طراحی خطوط انتقال
  3. تأیید محاسبه ضخامت خط انتقال بر اساس ASME B31.4
  4. رابطه بین ضخامت اسمی و ضخامت محاسبه شده
  5. تاثیر عواملی که بر محاسبه ضخامت اسمی  می گذارد
  6. بازرسی هیدرولیک خطوط انتقال سیال
  7. عوامل ایجاد افت فشار در خط انتقال
  8. تاثیر وجود نقاط میانی در محاسبه افت سر
  9. استفاده از رابطه ای مناسب برای محاسبه تلفات اصطکاک
  10. استفاده از کلید فشاری در ترمینال در زمان مناسب
  11. محاسبه زمانی که فشار ترمینال منفی می شود
  12. بررسی روش محاسبه ضخامت برای خط انتقال چند ضخامت
  13. بررسی میزان تغییر ضخامت یک خط انتقال
  14. بررسی عوامل موثر بر تغییر ضخامت
  15. بررسی تاثیر وجود پدیده موج بر ضخامت خط انتقال
  16. بررسی کاربرد شیر شکن خط رابطه محاسباتی فشار ناشی از ضربه قوچ
  17. بررسی محاسبات ضخامت را برای یک مثال واقعی
  18. کاربرد گرادیان هیدرولیکی خط

مواردی که کارشناسان متخصص ما در زمینه انتخاب ضخامت لوله توجه دارند:

  1. بررسی یک مثال واقعی برای محاسبه ضخامت خط لوله
  2. تأثیر فاکتور طراحی بر ضخامت خط لوله
  3. بررسی تاثیر پارامترهایی مانند خوردگی، سایش و اضافه ولتاژ بر ضخامت خط
  4. بررسی استاندارد طراحی خط انتقال زمینی IPS-E-PI 140
  5. بررسی تاثیر تقاطع ها بر ضخامت خط لوله
  6. بررسی انواع تقاطع ها در IPS-E-PI 140
  7. تأثیر ضخامت خط بر روند ردیابی
  8. ملاحظات مورد استفاده برای حداقل ضخامت در استانداردهای داخلی
  9. بررسی حداقل و حداکثر ضخامت مورد استفاده برای طراحی خطوط انتقال در استانداردهای داخلی
  10. الگوریتم محاسبه سرعت در خطوط انتقال
  11. بررسی محدوده سرعت مجاز در خطوط مایع در استانداردها
  12. بررسی برنامه و نحوه استفاده از رابطه دارسی وایزباخ در اندازه زمان
  13. استفاده صحیح در رابطه Shell/MIT برای محاسبات اندازه
  14. بررسی افت فشار مجاز در ابعاد طبق استانداردها

اجرای خطوط لوله

نکاتی که کارشناسان ما هنگام بررسی اتصالات در خطوط انتقال به آن توجه می کنند:

  1. بررسی استانداردهای مربوط به اتصالات
  2. بررسی زمان استفاده از اتصالات رزوه ای و سوکتی
  3. بررسی MSS SP75
  4. بررسی استاندارد ASME B 16.9
  5. بررسی استاندارد ASME B 16.11
  6. محاسبه میزان درصد معادل کربن برای یک ماده
  7. بررسی تاثیر درصد معادل کربن به انتخاب نوع اتصالات
  8. بررسی مفهوم و مبدا ولتاژهای اولیه و ثانویه
  9. بررسی تنش های حرارتی و بررسی تاثیر آنها بر طراحی
  10. نحوه محاسبه تنش حرارتی در لوله
  11. بررسی نمونه طراحی anchor flange
  12. بررسی نحوه عبور لوله از تقاطع

بررسی روابط و استانداردهای طراحی خطوط انتقال لوله از نگاه فرآیند

  1. بررسی اصول طراحی خطوط انتقال
  2. هدف از طراحی خط انتقال
  3. مراحل طراحی خط انتقال گاز برای محاسبه ظرفیت خط
  4. بررسی معادله Panhandle
  5. رابطه عوامل ایمنی با ضخامت خط انتقال
  6. انواع آزمایش هایی که باید در خطوط انتقال انجام شود
  7. الزامات و محدودیت های متقاطع در طراحی خطوط انتقال
  8. الزامات و محدودیت های  Cross Over  در طراحی خطوط انتقال
  9. انتخاب زمان مناسب جهت استفاده از لوله های بتنی
  10. بررسی سیستم های ارسال و دریافت پیگ
  11. بررسی الزامات تست هیدرواستاتیک
  12. بررسی یک فایل اکسل برای محاسبات خطوط انتقال
  13. بررسی فایل اکسل برای محاسبه طول معادل برای اتصالات در خطوط انتقال
  14. بررسی فایل اکسل برای محاسبه Slug Force  در خط انتقال
  15. بررسی فایل اکسل محاسبه ضخامت لوله

انواع لوله ها و کاربردهای آنها لوله های پولیکا

این نوع لوله بعد از لوله های مسی وارد بازار شد و مورد استفاده قرار گرفت و به دلیل قیمت بالا لوله های مسی به تدریج از شبکه مصرف خارج شد و لوله های پلیکا جای آنها را گرفت، این نوع لوله که از نوعی پلیمر نفتی ساخته شده است در دو نوع پرفشار و کم فشار در بازار موجود می باشد.

همچنین این نوع لوله ها مقاومت بالایی در برابر عوامل شیمیایی و خوردگی دارد اما در برابر فشار داخلی و خارجی و همچنین ضربه بسیار آسیب پذیر است و این ضعف عمده لوله های پولیکا کم کم از بازار مصرف حذف شده است. این نوع لوله توسط چسبی به همین نام به یکدیگر متصل می شود برای این منظور یک ماده در یک طرف لوله نصب می شود، داخل مواد و قسمت بیرونی انتهای لوله را با چسب می پوشانند و دو سر آن را داخل یکدیگر قرار می دهند.

اجرای خطوط لوله

در مواردی که محل اتصال در وسط لوله باشد و لوله نیاز به برش داشته باشد، یک طرف محل برش را با حرارت دادن و با استفاده از یک قطعه لوله به همان اندازه منبسط کرده و از آن به صورت ماده ( جفت گیری) و اتصال برقرار می شود، می دهند. این نوع لوله را می توان به شیرها و اتصالات از نوع رزوه ای متصل کرد و برای این منظور از اتصالاتی استفاده می شود که یک طرف آن از مواد و طرف دیگر آن دارای رزوه ای از داخل می باشد.

لوله های آزبست

لوله های آزبست از سیمان، ماسه و الیاف معدنی به نام آزبست (پنبه مقاوم در برابر آتش) ساخته می شوند، این نوع لوله به دلیل ارزان بودن در سال های اخیر در شبکه های آبرسانی بسیار مورد استفاده قرار گرفته است و در حال حاضر با توجه به تنوع لوله های تولید شده در کشور، لوله آزبست بیشترین کاربرد را دارد.

اجرای خطوط لوله

در برابر فشارهای داخلی و خارجی و همچنین ضربه لوله های آزبست آسیب پذیر هستند و خاصیت رسوب پذیری نسبتا بالایی دارند اما در برابر عوامل شیمیایی و خوردگی بسیار مقاوم هستند، این امر به دلیل وجود سیمان در این نوع لوله در مجاورت آب، استحکام و مقاومت آن افزایش می یابد و به همین نسبت مقاومت و مقاومت آن در مقابل آفتاب و هوای خشک کاهش می یابد.

لوله های فولادی

لوله های فولادی که به صورت بومی در تمامی سایزها و فشارهای کاری و در طول های استاندارد ۶ و ۱۲ متر تولید می شوند در برابر فشارها و ضربه های داخلی و خارجی مقاومت بالایی دارند.

خاصیت رسوب پذیری بالایی دارند و مقاومت آنها در برابر عوامل شیمیایی و خوردگی بسیار کم است و خیلی زود زنگ می زنند به همین دلیل قبل از اجرا سطح داخلی و خارجی لوله کهنه می شود یعنی به وسیله پمپ های مخصوص ذرات شن و ماسه با فشار روی سطح لوله پاشیده می شوند تا زمانی که سطح لوله از زنگ زدگی پاک شود و قابل رنگ آمیزی باشد.

اجرای خطوط لوله

پس از این مرحله سطح داخلی لوله با رنگ های مقاوم رنگ آمیزی می شود و سطح بیرونی آن نیز عایق بندی می شود. عایق لوله برای سایزهای کمتر از پرایمر و نوار چسب و برای سایزهای بالاتر از قیر استفاده می شود که هم اکنون در اکثر موارد استفاده می شود.

لوله های گالوانیزه

از نظر فشار تحمل و ضربه شبیه لوله های فولادی است اما به دلیل وجود آلیاژ، رسوب کمتری دارد و در برابر عوامل شیمیایی و زنگ زدگی مقاومت بیشتری دارد، اما برای طول عمر بیشتر، سطح بیرونی لوله عایق بندی شده است. این لوله ها در طول ۶ متر تولید می شوند، این نوع لوله در دو نوع جوشی و رزوه ای تولید و مورد استفاده قرار می گیرد.

نوع جوشی آن ظرفیت فشار بالاتری دارد و در سایزهای بالا قابل استفاده است اما نوع رزوه ای آن به دلیل سختی نصب در سایزهای بالا تولید نمی شود و به دلیل سختی سفتی در محل اتصال که رزوه می باشد و فشارهای بالا را تحمل نمی کند.

لوله های چدنی

به دو دسته چدن خاکستری و چدن داکتیل تقسیم می شوند، چدن خاکستری نسبت به لوله های چدن داکتیل که امروزه کمتر تولید و استفاده می شود، درصد کربن بیشتری دارد و شکننده تر است، لوله های آهن خاکستری تا ۱۲ اتمسفر فشار و لوله های چدن داکتیل در فشارهای ۱۲، ۱۶، ۲۵ و ۳۲ اتمسفر تولید و کار می شود.

لوله های چدنی از نظر ظاهر و سیستم کار و آب بندی به دو نوع تایتون و واشرگلند تقسیم می شوند، این لوله‌ها نسبت به لوله‌های آزبست و فایبرگلاس شکننده‌تر هستند، اما شکننده‌تر از لوله‌های فولادی هستند، مقاومت نوع شکل پذیر این لوله در برابر فشارهای داخلی و خارجی نسبتاً بالا است، آزبست، پلی اتیلن و فایبرگلاس کمتر و کمتر از لوله های فولادی است.

اجرای خطوط لوله

برای مقاومت بیشتر این نوع لوله ها در برابر عوامل شیمیایی و خوردگی، پس از ساخت در قیر مذاب غوطه ور می شوند و به این ترتیب لایه ای از قیر بر روی آنها تشکیل می شود، به منظور جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی و همچنین کاهش رسوب در داخل لوله ها، داخل لوله ها را با لایه ای از سیمان می پوشانند.

اجرای خطوط لوله

لوله های چدنی معمولاً دارای سر نر و سر مادگی هستند و در نوع تایتون سر مادگی دارای شیار باریک در جلو و شیار عریض تری در پشت است که بین این دو شیار برآمدگی نسبتاً واضحی وجود دارد، درزگیر لاستیکی نیز دارای لبه باریک و برجسته در جلو و برآمدگی گوشتی بعد از آن است و از سر لوله به سمت داخل شیب دارد که باعث سهولت در قرار گرفتن لوله می شود.

برای نصب این نوع لوله ابتدا شیار کاملاً از قیر و گرد و غبار پاک می شود و لاستیک در جای خود نصب می شود سپس سطح بیرونی سر لوله و سطح لاستیک با ماده و نر لغزنده پوشانده می شود.

سر با فشار جرثقیل دستی کشیده می شود و یا ابزارهای مشابه در مواد لوله قبلی وارد می شود، برای نصب راحتتر لوله و جلوگیری از پارگی لاستیک در حین نصب، سر لوله پخ و شیبدار است، اما این فاصله بسیار کمتر از لوله های آزبست است.

لوله های پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن از نوعی پلیمر به همین نام تولید می شود، این نوع لوله در سایزهای ۲۰ تا ۲۰۰۰ میلیمتر برای خطوط لوله تولید و مورد استفاده قرار می گیرد که سایزهای پایین این نوع لوله برای کارهای ساختمانی و آبیاری تحت فشار و قطره ای و سایزهای بالاتر برای خطوط تاسیساتی و انتقال آب استفاده می شود.

این نوع لوله ها در برابر ضربه ها و فشارهای داخلی و خارجی مقاومت بالایی دارند اما در اثر فشارهای خارجی به دلیل نرمی تغییر شکل می دهند اما همین نرمی مواد آنها را بسیار خم می کند و در حین کار به خصوص در سایزهای کوچکتر خمیدگی کمتری مورد نیاز است.

از دیگر خواص این نوع لوله ها می توان به ته نشینی کم و مقاومت بالای آنها در برابر عوامل شیمیایی و خوردگی اشاره کرد.

اجرای خطوط لوله

در فشارهای ۶ اتمسفر به بالا لوله های پلی اتیلن تولید می شوند که البته در فشار کمتر و کیفیت پایین تری برای استفاده در سیستم های فاضلاب تولید می شوند.

شایان ذکر است که لوله های پلی اتیلن اندازه های نامتعارف آنها در مقایسه با سایر انواع لوله ها قابل ذکر است،  به عنوان مثال این نوع لوله در سایزهای ۲۰، ۲۵، ۳۲، ۴۰، ۵۰، ۶۳، ۷۵، ۹۰، ۱۱۰، ۱۲۵ و… میلی متر تولید می شود طول لوله های تولید شده متفاوت است.

اجرای خطوط لوله

به صورت رینگ با قطر تا ۱۱۰ میلی متر و طول ۱۰۰ متر و بیشتر و قطر بزرگتر در طول های ۱۲ متر لوله های پلی اتیلن تولید می شوند،  اتصال این نوع لوله ها ثابت و متحرک می باشد،  اتصالات ثابت شامل انواع جوش و اتصالات متحرک شامل دو نوع مکانیکی و چسبی می باشد.

لوله های فایبرگلاس

جدیدترین نسل لوله های مورد استفاده در خطوط آبرسانی لوله های فایبرگلاس است و روز به روز بر استفاده از آن در خطوط آبرسانی افزوده می شود.

مقاومت بالایی در برابر فشار داخلی لوله های فایبرگلاس دارند، چگالی آنها بسیار کم است، به دلیل سبکی حمل و نقل و استفاده آسان و مقاومت بالایی در برابر عوامل شیمیایی و خوردگی دارند.

اجرای خطوط لوله

از رزین و انواع نوارهای پشم شیشه و مواد شیمیایی دیگر لوله های فایبرگلاس ساخته می شوند که به تناوب روی آنها پیچیده می شود و با افزودن این لایه ها فشار کاری لوله را افزایش می دهند.

سایزهای کمتر این لوله در کارهای ساختمانی و سایزهای بالاتر در تاسیسات و خطوط انتقال استفاده می شود،  به لطف سیستم ساخت آسان، می توان این نوع لوله ها را تا قطرهای زیاد تولید کرد،  این لوله ها تا قطر ۲۵۰ یا ۳۰۰ میلی متر در طول ۶ متر و در قطر بزرگتر در طول ۱۲ متر تولید می شوند.

مقالات مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.پر کردن فیلدهای نشانه‌گذاری شده‌ با * ضروری می‌باشد.